Samverkan, hållbarhet och demokrati
Konstruktioner och förståelser av samhällsansvar i svenska lärosätens visions- och strategidokument
DOI:
https://doi.org/10.37062/sf.61.25138Nyckelord:
högre utbildning, akademisk kapitalism, samverkan, hållbarhet, universitetsidealAbstract
Med utgångspunkt i samtida debatter kring akademisk kapitalism och lärosätens anpassning till det omgivande samhället analyserar denna artikel svenska lärosätens visions- och strategidokument. Med hjälp av Bacchis What’s the problem represented to be-approach analyseras hur och i vilken utsträckning marknads- och samhällsanpassning av lärosätenas verksamheter förespråkas i visions- och strategidokumenten, samt vilka samhälleliga och institutionella problem sådan anpassning är tänkt att motverka. I samtliga dokument återfinns ett externaliseringsimperativ där lärosätena drar upp linjer för en anpassning till externa aktörers krav och intressen. Främst gäller detta ett förordande av ett nyttoideal där en instrumentalisering av den producerade kunskapen förespråkas, vari kunskapen görs till redskap för utanförstående aktörers mål och syften – bland annat kunskap som kommersialiseras eller används för privata aktörers vinning. Denna anpassningsprocess artikuleras som svarandes mot dels tidigare universitetsideals problematiska aspekter, som förstås som präglade av introspektion och exkludering, dels övergripande ”samhällsutmaningar” som förstås i enlighet med en hållbarhetsdiskurs. I artikeln diskuteras dessa problembilder kritiskt genom att kontextualiseras i förhållande till den immateriella produktionens tilltagande dominans inom den samtida kapitalismen samt kunskapens tilltagande postmodernisering.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Ludvig Sunnemark, Fredrik
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
Allt material i Sociologisk Forskning publiceras med omedelbar öppen tillgång (open access), under Creative Commons-licensen CC BY-NC-ND 4.0.
Allt innehåll i tidskriften är fritt tillgängligt utan kostnad och får för icke-kommersiella syften fritt läsas, laddas ned, kopieras, delas, skrivas ut och länkas. Innehållet får dock inte ändras. När innehållet används måste författare och källa anges. Upphovsrätten till innehållet tillhör respektive författare. Inga publiceringsavgifter tas ut.