Mot disciplinens kärna!
Från sociologiska paradigm till sociologididaktik
DOI:
https://doi.org/10.37062/sf.60.25482Nyckelord:
Sociologi, didaktik, paradigm, ämnesdisciplinAbstract
Reflektion.
Referenser
Brante, T. (1980) Vetenskapens struktur och förändring. Lund: Doxa.
Collins, R. (1998) The sociological eye and its blinders, Contemporary Sociology, 27 (1):2–7.
Giddens, A. (2006) Sociologi. Lund: Studentlitteratur.
Ginnerskov, J. (2021) When Baehr met Steffen: Appraising classicality through the lens of neglect, Acta Sociologica, 64 (4):369–382.
Gouldner, A.W. (1970) The coming crisis of western sociology. New York: Basic Books.
Grauerholz, L. & S. Bouma-Holtrop (2003) Exploring critical sociological thinking, Teaching Sociology, 31 (4):485–496.
Kuhn, T.S. (1962) The structure of scientific revolutions. Chicago: The University of Chicago Press.
Mills, C.W. (1959) The sociological imagination. New York: Oxford University Press.
Palmer, N. (2023) The sociological imagination within teaching sociology: 1973–2020, Teaching Sociology, 51 (1):1–12.
Ritzer, G. (1975) Sociology: A multiple paradigm science, The American Sociologist, 10 (3):156–167.
Scanlan, S.J. & L. Grauerholz (2009) 50 years of C. Wright Mills and the sociological imagination, Teaching Sociology, 37 (1):1–7.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Josef Ginnerskov
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
Allt material i Sociologisk Forskning publiceras med omedelbar öppen tillgång (open access), under Creative Commons-licensen CC BY-NC-ND 4.0.
Allt innehåll i tidskriften är fritt tillgängligt utan kostnad och får för icke-kommersiella syften fritt läsas, laddas ned, kopieras, delas, skrivas ut och länkas. Innehållet får dock inte ändras. När innehållet används måste författare och källa anges. Upphovsrätten till innehållet tillhör respektive författare. Inga publiceringsavgifter tas ut.