Social tjänst till salu
Om socialt arbete i upphandlingens tid
DOI:
https://doi.org/10.37062/sf.58.22080Nyckelord:
socialt arbete, socialtjänst, upphandling, marknad, utförareAbstract
Marknadsreformer inom den svenska välfärdssektorn har öppnat för köp- och säljmodeller av välfärdstjänster. Den offentlig upphandlingen utgör navet för beställningar och utförande av tjänster inom socialtjänsten¬. Syftet med denna artikel är att undersöka hur socialt arbete formas i en upphandlingskontext, med särskilt fokus på hur socialarbetare som arbetar med att utföra upphandlade tjänster beskriver sitt arbete. Materialet utgörs av intervjuer med 16 utförare av sociala tjänster inom olika områden av upphandlat social arbete. Resultaten visar hur upphandlingen skapar särskilda ramar för det sociala arbetets utförande i form av avgränsningar i tid och antal, en kvantifiering av det arbete som utförs med klienter samt hur dessa ramar formar klienten som en beställning och ett ärende. Vidare visas hur utförare kompenserar för och hanterar de ramar som ges, för att på så vis möta klienternas behov. Resultaten aktualiserar frågor om det sociala arbetets möjligheter när det gäller tjänsternas avgränsning, specialisering och tidsramar.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 Författare och tidskrift
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
Allt material i Sociologisk Forskning publiceras med omedelbar öppen tillgång (open access), under Creative Commons-licensen CC BY-NC-ND 4.0.
Allt innehåll i tidskriften är fritt tillgängligt utan kostnad och får för icke-kommersiella syften fritt läsas, laddas ned, kopieras, delas, skrivas ut och länkas. Innehållet får dock inte ändras. När innehållet används måste författare och källa anges. Upphovsrätten till innehållet tillhör respektive författare. Inga publiceringsavgifter tas ut.